PENAJA - IKLAN BERBAYAR



Sila click pada ruang yang kosong atau Email Kepada BilaTintaBicara@gmail.com untuk maklumat lebih lanjut

Tazkirah Jumaat - Sedekah yang tidak di terima

PEROSAK-PEROSAK SEDEKAH

Sedekah yang diterima ialah sedekah seseorang Islam yang bertujuan mendekatkan diri kepada Tuhannya serta mengharapkan pahala dan balasan daripada Allah.

Allah Ta’ala telah berfirman : “Perkataan yang baik dan kemaafan adalah lebih baik daripada sedekah yang diikuti dengan menyakitkan hati” [Al Baqarah : 263].

Juga Allah Ta’ala telah berfirman : “Janganlah kamu merosakkan sedekah-sedekah kamu dengan membangkitkan-bangkitkan pemberian dan menyakiti hati” [Al Baqarah : 264].

Manakala Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “Tiga perlakuan manusia di mana Allah tidak akan bercakap (melayani) dengan mereka di Hari Kiamat, Dia tidak akan memandang kepada mereka (dengan pandangan rahmat) dan Dia tidak akan menyucikan mereka (daripada dosa); sedang untuk mereka disediakan siksaan yang pedih”.

(Mendengar demikian) Abu Dzar r.a. lalu berkata : “Gagal dan rugilah mereka, siapakah mereka itu wahai Rasulullah?”. Maka Nabi s.a.w. menjawab : “ialah lelaki yang melabuhkan pakaian (sampai ke bawah buku lali), orang yang membangkit-bangkitkan pemberian dan orang yang mengambil sikap melaris barang dagangannya (untuk menarik jualan) dengan sumpahan dusta.” [HR Muslim]

Dipetik dari buku ”Kelebihan Bersedekah dan Berbelanja Dijalan Allah” alihabahasa oleh Abdullah Al-Qari B. Hj. Salleh.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


2 Dakwat Tumpah:

Post a Comment

 Online User