PENAJA - IKLAN BERBAYAR



Sila click pada ruang yang kosong atau Email Kepada BilaTintaBicara@gmail.com untuk maklumat lebih lanjut

Dah buat anak nak Buang Pulak....



cubaan sepasang pelajar sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negeri ini untuk membuang bayi hasil hubungan sulit mereka di sebuah masjid di sini, gagal apabila rakan mereka yang diminta membantu rancangan itu enggan berbuat demikian, semalam.

Dalam kejadian awal pagi itu, pasangan berusia 22 tahun yang bersekedudukan dengan menyewa sebuah rumah kedai di bandar ini, mulanya dikatakan terkejut dengan kelahiran bayi lelaki berkenaan pada usia tujuh bulan kandungan sebelum meminta seorang rakan membuang bayi berkenaan di sebuah masjid.


Bagaimanapun, rakan pasangan pelajar terbabit dikatakan tidak tergamak berbuat seperti diarahkan, sebaliknya membawa bayi yang masih bertali pusat itu ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini sebelum melaporkan kejadian itu kepada polis.

Difahamkan, pasangan pelajar terbabit menyewa sebuah rumah kedai di Jalan Jublee Emas di sini, dan sering berulang-alik bersama mengikuti pengajian di IPTA berkenaan di Arau.


Ibu bayi malang yang masih belajar itu dikatakan cuba menyembunyikan kehamilannya daripada pengetahuan keluarga yang menetap di sekitar Kangar.


Sumber polis berkata, bayi itu dilahirkan cukup sifat ketika usia kandungan tujuh bulan itu berjaya diselamatkan daripada risiko maut berikutan tindakan bijak rakan kepada bapa bayi berkenaan apabila membawanya ke HTF, bukan dibuang di masjid seperti diarahkan.

Katanya, bayi lelaki itu kini ditempatkan di wad kanak-kanak HTF dan dilaporkan sihat selepas dilahirkan kira-kira jam 1.30 pagi semalam.


“Pasangan pelajar lelaki dan perempuan itu dikatakan panik apabila mendapati bayi mereka dilahirkan awal daripada dijangkakan. “Mereka berdua dikatakan menguruskan sendiri proses kelahiran bayi itu di rumah kedai yang disewa dan sejurus dilahirkan, bapa bayi berkenaan menghubungi rakannya untuk membantu membuang bayi berkenaan,” katanya ketika ditemui di sini.

Katanya, berikutan aduan diterima daripada rakan pasangan terbabit, polis menahan pasangan itu untuk siasatan lanjut sebelum merujuk kes itu kepada Jabatan Agama Islam Perlis (Jaips).


“Ibu bayi malang itu turut menerima rawatan di HTF dan keadaannya dilaporkan masih lemah,” katanya.


Sementara itu, Pengarah Jaips, Abdul Malik Hussin, ketika ditemui di pejabatnya mengesahkan menerima laporan berhubung kelahiran bayi luar nikah membabitkan pasangan pelajar berkenaan.


Pihaknya memandang serius kes itu dan sudah mengambil keterangan pelajar lelaki dipercayai bapa kepada bayi berkenaan tengah hari semalam manakala ibu bayi itu masih dirawat di HTF.


“Pelajar perempuan yang melahirkan bayi luar nikah dan pasangannya yang bersubahat melakukan perbuatan terkutuk itu akan diambil tindakan mahkamah mengikut Enakmen Jenayah Dalam Syarak Perlis 1991,” katanya.


Menurutnya, ibu bayi berkenaan akan didakwa mengikut Seksyen 15 (1) manakala teman lelakinya pula didakwa mengikut Seksyen 46 enakmen sama yang jika sabit kesalahan boleh didenda RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-dua sekali


Entahlah nasib baik tak buang di ambil tindakan dengan enakmen syariah je...kalau buang dapat free tuduhan membunuh kan? pandai buat pandai la jaga....da buat kesilapan sekali jangan la ulangi dengan kesilapan yang lain.......budak tu tak bersalah....



comel je kan teringin nak satu :-)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


12 Dakwat Tumpah:

ASaDa RyutaRo said... [Balas Komen Ini]

nasib baik kawan tu masih ada akal sayang-nya.. kalau sama-sama takde, entah apa jadi ngn baby tu..

ASaDa RyutaRo said... [Balas Komen Ini]

buat nak sedap, dah dapat nak buang lak. huh!

ayu toink2 said... [Balas Komen Ini]

mmm..kejamnyer..cian kat baby 2..

Hashira Yusoff said... [Balas Komen Ini]

Astaghfirullahalazimmm!!

apa nak jadilh.. >__<

Rafina Mimi said... [Balas Komen Ini]

ya allah ya tuhanku..berilah pembalasan yg setimpal akibat perbuatan-perbuatan mereka yg zalim dan terkutuk..

kaizen shinobi said... [Balas Komen Ini]

pandai buat... tak pandai jaga... sigh~

ika said... [Balas Komen Ini]

manusia ohh manusia !

sayaDeyla said... [Balas Komen Ini]

nauzubillah. nasib baik dapat kawan yang betul betul ada hati dan perut.


gambar kucing dalam kotak tu sangat comel! :)

Amoi MiyaSya said... [Balas Komen Ini]

hopefully dijauhkan perkara2 mcm tu .

Nor ' Atikah bt NorBaki said... [Balas Komen Ini]

alhamdulillah....masih ade nilai murni manusia spt dia,,,,dan kerana tu baby tu pon terselamat...

Anis izyan Abd Rahman said... [Balas Komen Ini]

kalau la ade org buang anak kucing mcm tuh
mmg anis kutip
tapi kalo jumpe baby pon..akan ku kutip

- zuriey - said... [Balas Komen Ini]

diorang bukan nak anak..nak puas nafsu je

Post a Comment

 Online User