PENAJA - IKLAN BERBAYAR



Sila click pada ruang yang kosong atau Email Kepada BilaTintaBicara@gmail.com untuk maklumat lebih lanjut

Review Kenaikan Harga Minyak - Tak Besyukur dengan apa yang ada kah kita?

Assalamualaikum pembuka bicara
dari tinta
Kenaikan harga minyak?
kesanya?

Dimaklumkan memanda perdana menteri telah
mengumukan kenaikan harga minyak
bahagian perhubungan awam dan media jabatan perdana menteri juga
mengarahkan semua akhbar tidak mengunakan statement harga naik
tetapi rasionalisasi subsidi.....

Ok let take from a DIFFERENT POINT OF VIEW?

Ye betul increas of 5 cent duit minyak
akan menyebabkan semua barang dan cost meningkat
dalam kehidupan

Tapi? adakah dunia nak kiamat?
adakah dengan kenaikan harga barang
kita akan mengalami kebuluran
kesusahan yang melampau
dan dunia kita kelam dan kiamat
Belom lagi orang di Malaysia mati kebuluran tak cukup makan
sebab harga barang naik?
Tapi yang mati KERANA ROKOK memang bersepah
tak gitu cik jah?

Bersyukurkah kita dengan apa yang ada di sekeliling kita?
Sedangkan pembayar cukai pun tak merungut inikan kita yang berpendapatan
di bawah daripada had boleh dikenakan cukai?
bunyinya berdentan dentum ibarat malaysia di langgar garuda...
kononya hari ini minyak naik
besok semua barang naik
lusa kita semua mati?
sudah habis akal kah kita?
adakah ini yang kita belajar sewaktu menuntut ilmu?

Mintak tolong cerdik pandai
senaraikan harga minyak disekeliling ASIA TENGARA
dan buat perbandingan?
tak cukup lagi ke NIKMAT yang Allah dah turunkan kepada kita?
adakah kita bermimpi utk menjadi negara seberang yang kaya hasil bumi
tetapi....?rakyat miskin merantau mencari makan di negara kita?

Bukankah kita lubuk emas bagi mereka
kenapa kita tidak gali dan mencari emas itu sendiri
sampai bila kita nak lena di dalam mimpi yang indah

BELAJARLAH BERSYUKUR
kerana kita tidak merasa azab dan kesiksaan di negara orang
palestine umpanya...di mana makanan ASASI pun.... entahkan ada entahkan tidak...
wahai rakyat Malaysia...

Jangan biarkan emosi kita di pengaruhi oleh dakyah2 ahlil politik
mereka ini adalah yang merosakkan pemikiran kita...baik kerajaan ataupun pembangkang...mereka hanya pentingkan lubang periuk nasik masing2 iaitu kepentingan peribadi.... di sini lah masalah timbul apabila kedua dua pihak cuba memanipulasikan kita sebagai rakyat?

Belajarlah bersyukur...
Belajarlah hidup dengan besederhana
ramai lagi orang miskin yang takde kenderaaan
masak guna kayu api
kerja sebagai pencari ulam ulaman hutan
memotong kayu...
berumahkan khemah atau reban ayam
yang Berlaukan nasik dan juga AIR GARAM


Jangan terlalu mengejar kedunian...
kerna kita akan terlupa pada kehidupan di sana...

Contoh kiraan mudah....


Sebelum minyak, gula dan gas naik
Minyak kereta : RM 1.80 x 300 liter/bulan = RM 540.00
Gula : RM 1.65 sen x 3 kg/bulan = RM 4.95
Gas memasak : RM 24.50 x 2 tong (14 kg/tong) sebulan = RM 49.00
Selepas harga naik
Minyak kereta : RM 1.85 x 300 liter/bulan = RM 555.00 (meningkat RM 15.00)
Gula : RM 1.90 x 3 kg/bulan = RM 5.70 (meningkat RM 0.75)
Gas memasak : RM 25.90 x 2 tong = RM 51.80 (meningkat RM 2.80)
Kos peningkatan yang di alami +- ialah sebanyak RM 18.55 sebulan.

KURANGKAN ROKOK 5 BUNGKUS DAH COVER HARGA KENAIKKAN... TAK BERSYUKUR LAGI KAH KITA

NotaKaki
Sekadar Renungan...

Wallahualam

Firman Allah S.W.T
Di dalam Surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


6 Dakwat Tumpah:

amira said... [Balas Komen Ini]

somewhat true..mmg kena bersyukur.
but then biasa la realiti x seindah coretan yang ita cuba lakarkan..
kita bernasib baik..
kena tengok nasib orang lain sama..
sekadar pendapat..

Dark Half said... [Balas Komen Ini]

bersyukur dgn nikmat Allah tu dah semestinya... impact kenaikan harga minyak n brg² is out of our control. kena pandai² adapt ngan environment baru or tingkatkn usaha utk improvekn poket masing²

Peminat Katie Holmes said... [Balas Komen Ini]

syukur2.

jerung darat said... [Balas Komen Ini]

kite semua tlebey bsyukur krn pmerintah kita slalu mbanding kn harge minyak m'sia masih murah jika blaku kenaikan dgn Singapura, thailand, jepun dan jiran² tdekat (ASEAN)dgn m'sia. . .walhal negara mrk 2 bkn negara pgeluar minyak. . .mgapa tidak di banding dgn brunei,arab saudi & yg seangkatan dgn nye slaku negara pgeluar minyak(OPEC). . .fikir² kn lah. . .

ASaDa RyutaRo said... [Balas Komen Ini]

sangat2 bsyukur.. bagi golongan sederhana sekarang ni mybe masih boleh cover..

kalau mereka yang telah sedia miskin, makin tersepit dengan keadaan semacam ni.

apa yg d kecewakan, pembela rakyat seolah-olah tidak melihat nasib mereka yang sudah sedia susah.

mereka tak guna kereta, takde motosikal, tapi yang mengagih kperluan asas tu guna minyak yg dh naik harga gak. kos bertambah. kesusahan mereka sebelum ini juga bertambah.

syukur masih dapat dapat teruskan hidup.. syukur sangat klu dapat jamah makanan setiap hari dengan simpati orang ramai..

Asyraf Hamasaki said... [Balas Komen Ini]

Asada Asada

:-)

Sebab tu lah asy dah cakap
dont let politician manipulate us
either pro gov or opposite..
they work out

FOR THEIR OWN BENEFIT

believe it or not
they just dont bother what happen to those who vote them :-)

apa lagi yang boleh di kata
politik Malaysia dah ibarat kudis
makin merebak....

Tak berbaloi ;-)

Post a Comment

 Online User